maanantai 13. toukokuuta 2013

Renesanssi (n.1420-1570)
Renessanssi ajan tuoli

  • Tarkoittaa uudelleen syntymistä.

  • Taide-, kulttuuri- ja aatelihistoriallista murrosta siirryttäessä keskiajalta uuteen aikaan.

  • Kattamaton piha ja loggiat (vähintään yhdeltä sivulta avoin rakennelma, jonka kattoa kannattelevat pylväät).
  • Taloissa oi kerroksia 2-3, alimmassa olivat kaupat ja varastot, toisessa edustustila ja kolmannessa asuinkerros. Pylväät ja päätykolmiot oviaukoissa.
  • Ruotsi-Suomi (n. 1530-1660)
  • Suomen rakennuksissa ressanssi vaikutti Turun linnaan.
  • 1600-Luvulla avoimet kulmatakat muuttuivat kaakeliuuneiksi. Sisustuksessa käytettiin panelointia ja peiliovia, teräskuvastimia ja runsaasti tekstiilejä.
  • Barokki (n.1570-1770)
    
    Barokki ajan kolmenistuttava sohva
    • Syntynyt Italiassa Antiikin klassismin ja renessanssin pohjalta 1500-luvulla.
    • Mahtipontista
    • Kokonaisvaltainen, vaikutti sekä arkkitehtuurissa että sisustuksessa.
    • Kaikki oli muokattua: pensaiden leikkaus ja aukiosommitelma.
    • Suuria taiteilijoita olivat mm. Rubens ja Rembrant.
    • Valoa ja varjoa käytettiin tehokkaasti hyväksi.
    • Ruotsi-Suomi (1660-1720)
    • Barokki oli kaupunkikeskeistä. Suomessa vaikutti enimmäkseen Hollantilais-englantilainen barokki.
    •  Suomessa barokin ajan rakennuksia on mm. Louhisaari. Barokin aikana; rintapaneelit, seinämaalauksissa maisema- ja raamatullisia aiheita, suuremmat ikkunat, kaakeliuunit yleistyivät, ryijy tuli seinälle ja kattoverhot jäivät pois.
    Rokokoo (1720-1770)
    Rokokoo ajan lipastoja
    • Syntyi Ranskassa
    • Keveys, pikkusievyys, valoisuus ja pastellisävyt
    • Kiinalaisuutta näkyi posliiniesineissä ja tee- ja huvipaviljogeissa.
    • Ei kauhean suosittu arkkitehtuuri tyyli, joten rakennuksia on aika vähän.
    • Posliinia käytettiin paljon
    • Vaatteisiin käytettiin paljon rahaa.
    • Tuli Englannista Suomeen (n. 1720-1775)
    • Suomessa tyyli vaikutti enemmän yksityiskohtiin kuin kokonaisuuteen.

    Kustavilaisuus (1775-1810)
    Kustavilainen sohva
    • Kehittyi Ruotsissa, sai nimensä kuningas Kustaa III:n mukaan.
    • Hallittu, hienostunut, selkeä ja harmoninen
    • Ykkösvärinä oli helmen harmaa ja pastellivärit
    • Kalusteet olivat vaaleita, lipastot tummenpia jalopuusta ja intarsiaupotuksia.
    • Päälliset olivat raidallisia
    • Kalusteista yleinen oli hoikkalinjainen kirjoituslipasto, jonka kirjoitustaso käännettiin ylös.

    Empire (1804-1815)
    Empire sohva
    • Sai nimensä Napoleonin mukaan
    • Jäykkä ja mahtaileva tyyli, johon kuului Roomalaisen antiikin ja Egyptin muinaisuuden ihannointi.
    • Suomen puutaloihin tuli vaakalaudoitus.
    • Suomalaiset ryijyt menettivät taiteellisuutensa
    • Seinät maalattiin kirkkailla väreillä esim. vaaleanpunaisella, vihreällä tai sinisellä
    • Tuoleista yleisin oli gondolituoli, jonka sivuissa oli leijonanpäät tms. ja takajalat kaartuivat taakse, istuin ja selkänoja oli pehmustettu.
    • Valkea marmori oli suosittu pöytäpintana.
    • Koristeluun käytettiin runsaita ja raskaita pronssilyötteitä ja kultauksia.
    • Sisustukseen kuuluivat myös kattoon ulottuvat peilit, psykhe (kääntyvä peili), kaksivanteinen ja umpinainen kattokruunu sekä muita koriste esineitä.

    Biedermeier (1830-1850-luvuilla)
    Biedermeier kalusto
    • Syntyi Saksassa uusklassismin jatkoksi.
    • Tyyliä kutsutaan myös myöhäisempireksi, koska tyyli on kodikkaampi ja kevyempi tulkinta empirestä.
    • Muutti empiren jäykät linjat pyöreiksi ja poisti metallikoristeet.
    • Loivan s-kirjaimen malliset linjat esiintyivät kalusteiden jaloissa ja selustoissa.
    • Materiaalina käytettiin eniten mahonkia, Suomessa visakoivua ja mahogin tai vaalean väriseksi petsattua koivua
    • Kalustot yleistyivät: sohvat, nojatuolit, pikkutuolit ja pöytä
    • Suomessa kansanmielisyys vallitsi biedemeierin aikaan. Silloin vaikuttivat mm. Lönnrott ja Runeberg.
    • Suomeen perustettiin taideyhdistys 1846. Muotokuvamaalauksen rinnalle syntyi laatukuvamaalaus, kuuluisia mm. Vilhelm Von Wrightin Taistelevat metsot.

    Kertaustyylit (1830-1900)

    Uusgotiikka
    • syntyi Englannissa n.1830
    • Oli pitkään suosittu Yhdysvalloissa, pilvenpiirtäjissä.
    • Sisustustyylinä sitä käytetään lähinnä kirjastojen, herrainhuoneiden ja biljardihuoneiden sisustuksissa.
    • Ilmeni tuolien selustoissa korkeina suippokaarimaisina muotoina
    • Rakennuksia mm.Helsingin ritarihuone ja Keski-Porin kirkko.
    Uusrenessanssi
    • 1860-1890 etenkin Saksassa
    • Suosi suurta, komeaa, näyttävää ja raskasta
    • Materiaalina tammi
    • Suomessa suosittua vuosisadan lopulla
    • Rakennuksia mm. Porin teatteri
    Uusbarokki
    • 1880-1890
    • Lähinnä sisustustyyli, etenkin ruokasaleissa
    • Rakennuksia mm. Heinen talo, Pori
    Uusrokokoo
    • Kehittyi 1830 Ranskassa
    • Suomessa esiintyi hillittynä, mutta keski-Euroopassa se sai räikeitäkin muotoja
    • materiaalina tumma puu, pähkinä ja mahonki
    Ludvig XVI:nnen tyylin kertaus
    • Vaikutti 1850
    • Kustavilaisuus tuli uudestaan esiin Ruotsissa
    • Mustaa, himmeäkiiltoista puuta olevat puuosat erottivat kertaustyylit alkuperäisestä
    • Muina väreinä olivat sininen, punainen, vihreä ja kulta

    Ei kommentteja:

    Lähetä kommentti